M3A1 STUART by QN - tradycyjnie od podstaw.

Pytania, Technika / Technics, Questions, etc / Fragen, Techniken, etc

Moderatorzy: Tommy T.B., mrafalsk

Awatar użytkownika
QN
Czołgista / Tankman
Posty: 244
Rejestracja: 24 listopada 2006, 09:33
Lokalizacja: Poland

Re: M3A1 STUART by QN - tradycyjnie od podstaw.

Post autor: QN » 06 stycznia 2020, 13:15

Wyposażania kadłuba ciąg dalszy.
Tym razem przednie płyty.

Obrazek

Na początek, dla rozgrzewki, zrobiłem jarzmo kadłubowego km-u. Konstrukcja jak widać, tylko wkleić w obudowę.

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

A tu już przyklejone wszelkiego rodzaju włazy, pokrywy, zawiasy itp.
Rozpocząłem od osłony podstawy wieży wraz z obudowami klinów mocujących wieżę, bo dwa elementy zachodziły na przednią płytę. Większość odlewanych osłon wizjerów powstała z nasączonej SG tekturki piwnej. Aby nie mieć w przyszłości problemów z mocowaniem drutów imitujących wychodzące z kadłuba przewody elektryczne dorobiłem z izolacji przewodów rurki wpuszczane w płyty kadłuba z mocującymi je śrubami. Teraz wystarczy wpuścić drucik w przygotowane otwory.

Potem wziąłem się za drobne detale, które poczekają sobie na oddzielne malowanie.

Obrazek Obrazek

Na kolejnych zdjęciach podpórki pod pręty blokujące odchylane, przednie włazy i sygnał dźwiękowy (róg). Z tym ostatnim była niezłą zabawa w wycinanie otworków i klejenie paseczków na przedzie – tak jest łatwiej, niż próbować je wycinać. Paski przyklejane na BCG, wzmacniane SG, lekko przetłoczone. Boczne otwory najpierw wycięte, potem wzmocnione SG i dopiero element był formowany. Inaczej wszystko by się rozpadło przy kształtowaniu. Całość oczywiście glutowana i szlifowana.

Obrazek Obrazek

A tu już konstrukcja głównych reflektorów. Na pierwszym zdjęciu widać podstawowe podzespoły.
Widać izolację i śruby mocujące wejścia przewodów elektrycznych. Przy okazji widać jak robię nity. Wycinam paski, wzmacniam boki SG, tu jeszcze wycinam otworki, a następnie odcinam śruby z pasków. Te są akurat duże – mają jakieś 1,5 mm.
Wnętrze reflektora to wytłoczona kulkami, na podkładce od myszy, grubsza folia aluminiowa (ta tutaj pochodziła z osłony korka od wina).
Szyba reflektora od strony wewnętrznej ponacinana aby oddać wzór na oszkleniu. Po przyklejeniu osłon całość była lekko tłoczona na zimno kulkami, żeby lekko uwypuklić osłonę reflektora. Żarówki tylko z jednej strony zaokrąglone – wytłoczone z folii.
Reszta detali – jak widać. Trochę drobnicy i gotowe.

Obrazek Obrazek

Jak już robiłem reflektory to pociągnąłem i tylne. I na ostatnim zdjęciu detale z przymiarem uniwersalnym w postaci 0,01 PLN.
PZDR

brzydal
Czołgista / Tankman
Posty: 32
Rejestracja: 22 lutego 2019, 14:49
Lokalizacja: Zabrze

Re: M3A1 STUART by QN - tradycyjnie od podstaw.

Post autor: brzydal » 06 stycznia 2020, 14:45

Jakość wykonania po prostu niesamowita. Jak widzę takie rzeczy, to mam ochotę wywalić moje modele na śmietnik.

Awatar użytkownika
QN
Czołgista / Tankman
Posty: 244
Rejestracja: 24 listopada 2006, 09:33
Lokalizacja: Poland

Re: M3A1 STUART by QN - tradycyjnie od podstaw.

Post autor: QN » 20 stycznia 2020, 20:40

Kolejne kilka drobiazgów, które udało mi się skleić.

Obrazek Obrazek Obrazek

Rozpocząłem prace nad wyposażeniem górnej części kadłuba. Po przyklejeniu nitów i łebków śrub wziąłem się za klamry do mocowania wyposażenia. Trzeba było jakoś powyginać powtarzalne druciki i do tego spłaszczyć ich końcówki.

Na zdjęciach powyżej pokazałem jak sobie to ułatwić.
Na pierwszym zdjęciu przycięty na odpowiednią szerokość stare ostrze. Idealne do zaginania drutów na stałą długość. Klepnięcie młotkiem w obcięty na płasko gwóźdź daje ładne, spłaszczone końcówki.
Na drugim zdjęciu wersja z dwoma równoległymi ostrzami identycznie przyciętymi. Ostrza rozdzielone kawałkiem tektury na stałą odległość. Jeszcze łatwiej wyginać druciki. Patent też się sprawdza przy robieniu np. drabinek na okrętach.
Na trzeci zdjęciu uchwyty w dwóch wielkościach z przyklejonymi nitami (tradycyjnie wycięte igłami).

Obrazek Obrazek Obrazek

Kolejna sekwencja zdjęć to produkcja liny holowniczej.
Lina skręcana samodzielnie - tu wersja skręcona z 4 drutów 0,5mm. Na pierwszym zdjęciu widać mocowanie drutów z jednej strony. Po prostu 4 dziurki w starej płycie CD, żeby utrzymać połączone za płytą druty we właściwym położeniu i naprężeniu podczas skręcania na wolnych obrotach we wiertarce. Drugie zdjęcie – mocowanie drutów w wiertarce. A na trzecim zdjęciu zarobione końcówki i fragment gotowej liny holowniczej.

Obrazek Obrazek

Kolejne zdjęcia to zabawa w narzędzia. Drewniane trzonki wyszlifowane z patyczków do lodów. Są z drewna bukowego, które jest idealne od obróbki w tokarkach, szlifowania itp. Pierwsze zdjęcie to mocowania narzędzi.

Obrazek Obrazek Obrazek

Potem zrobiłem paski do mocowania narzędzi. Na pierwszym zdjęciu pokazałem jak można wykorzystać pokazywany wcześniej uniwersalny i bardzo profesjonalny przyrząd zrobiony z 2 starych ostrzy do zrobienie klamerek. Tak samo robię powtarzalne klamry np. do pasów w samolotach.

Obrazek Obrazek

A tu już zabawa z budową filtrów. Na pierwszym zdjęciu pokazałem, jak prosto poradzić sobie z podłączeniem „węży” do filtra. Przygotowane wcześniej otwory pozwalają na prosty ich montaż. Dekle oczywiście rzeźbione w tekturce.
Na drugim zdjęciu zebrane wszystkie podzespoły filtra – jeszcze bez rurek. Mocowanie odwzorowane co do nitu, paska i śruby. Dzięki paskom mocującym skonstruowanym tak jak w oryginale nie miałem problemów z późniejszym pozycjonowaniem i ustaleniem wzajemnego położenia poszczególnych podzespołów filtrów.

Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek

I na koniec kilka ujęć elementów na górnej płycie. Wszystko na razie tylko położone, filtry wsunięte bez kleju.
PZDR

Awatar użytkownika
Rzeźnik
Czołgista / Tankman
Posty: 214
Rejestracja: 01 lipca 2008, 14:33
Lokalizacja: Rzeszów.PL

Re: M3A1 STUART by QN - tradycyjnie od podstaw.

Post autor: Rzeźnik » 21 stycznia 2020, 07:05

Miód na moje oczy. Zobaczyć cos takiego z rana to jak wygrać z rakiem.
Ukończone: PaK40 | Type 2 Ka-Mi | L6/40 |
W budowie: Renault FT

ODPOWIEDZ

Wróć do „Relacje z budowy / Construction report / Bauberichte”