T 34-85 / MM / Remont

Pytania, Technika / Technics, Questions, etc / Fragen, Techniken, etc

Moderatorzy: Tommy T.B., mrafalsk

Awatar użytkownika
Rzeźnik
Czołgista / Tankman
Posty: 264
Rejestracja: 01 lipca 2008, 14:33
Lokalizacja: Rzeszów.PL

T 34-85 / MM / Remont

Post autor: Rzeźnik » 20 kwietnia 2020, 08:35

Dzień dobry,
Z racji braku miejsca na półce, muszę wziąć się na odgrzewanie kotletów. Model został sklejony 13 lat temu, doprowadzony do obecnego stanu jakieś 10 lat temu, a zaprezentowany na łamach tego forum 9 lat temu, jednak galeria wtedy przeszła bez echa - http://1-25saf.com/viewtopic.php?f=18&t ... 5890#p5890

Oto fotki:
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek
Obrazek


Taka ciekawostka:
To już drogi remont w historii tego pojazdu. Pierwotnie wyglądał tak (fotka z 2007 roku, gdy jeszcze nie było Sars Cov 2 :( ):
Obrazek



A teraz prośba:
Zapewne są tu ludzie, którzy znają się na teciakach. Proszę weryfikację merytoryczności modelu. Próbowałem określić dokładnie co to za czołg. Ustaliłem, że to T-34-85 (wow, serio!) z armatą Zis-S-53, a wieża z 1944 z fabryki 174 (?). Dobrze? :)

Pomyślałem, że mały lifting się przyda. Oto założenia:
1. Rozcięcie gąsienic na pojedyncze ogniwka,
2. Wykonanie nowej anteny radiostacji,
3. Nowy reflektor,
4. Uplastycznić haki holownicze,
5. Poprawa opadającej lufy
6. Wymiana lufy,
7. Zmiana malowania
8. Brudzenie.
9. Może nowe koła.


Ad. 1 Gąski są laserowe z pasków. Dlatego chcę rozciąć je na pojedyncze ogniwka, zaglutować i oszlifować krawędzie na półokragło.
Ad. 2 Antena jest urwana i leży na lewym błotniku. Chciałbym ją wymienić na cieńszą (tradycyjnie struna gitarowa). I teraz pytanie czy podstawa anteny wyglądała we szytstkich T 38-85 tak samo jak na fotce poniżej czy też były jakieś odmiany?
Obrazek
Ad. 3 Budowa reflektora od podstaw. Obecny ma namalowany odbłyśnik. A chciałbym zrobić tak jak się to robi, czyli wydrążona skorupa i szkiełko.
Ad. 4 Są zbyt płaskie. Trzeba nadać im wygląd odlewów.
Ad. 5 i 6 Jak zwykle mam problem z opadającą lufą :( Mam zamiar jakoś wcisnąć "kliny" w jarzmo armaty by wszystko chodziło ciaśniej. Także wymieniam samą lufę, zastanawiam się nad drewnianym gotowcem.
Ad. 7 Drugowojenne. Rosyjskie. Nie polskie. Pierwszy pomysł to cos z operacji berlińskiej. Dodałbym wtedy pancerz siatkowy (nie wiem czy tak to się nazywa, po angielsku to bed spring armour), ale po analizie zdjęć stwierdziłem, że musiałbym wymienić wszystkie koła na pełne, które model już kiedyś posiadał, oraz pewnie pozbyć się dodatkowych zbiorników paliwa, a bardzo je lubię. No chyba, ze posiadacie jakieś fotki ukazujące czołg z dodatkowym opancerzeniem, zbiornikami i kołami z otworami (przynajmniej w większej części). I wtedy znalazłem taka fotę:
Obrazek
I pomyślałem: "O kurła, jeszcze nie robiłem zimowego kamuflażu. Może spróbuję." I na razie przyjmuję to malowanie, ale jak macie jakieś fajne propozycje (rosyjskie, tudzież radzieckie, ewentualnie sowieckie) to możecie też podrzucić, chętnie popatrzę - podobają mi sie z wielkimi napisami ZA STALINA itp, ale nie znalazłem dowodów zdjęciowych.
Ad. 8 Tutaj nie ma co rozwijać.
Ad. 9 Sprawa otwarta, nie są zapiękne, ale jak będę malował w zimowe camo to koła będą upaćkane błotem więc sprawa się rozwiązuje. Może zrobię ze dwa kola pełne by był mix :)

Ale się opisałem, ciekawe czy ktoś to przeczyta...

Liczę na pomoc i pozdrawiam serdecznie :)
Ukończone: PaK40 | Type 2 Ka-Mi | L6/40 | Renault FT |

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2719
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: PITERPANZER » 20 kwietnia 2020, 16:30

Hmmm, no nie wiem co napisać.
Najadłem się tak spaghetti, że ogarnia mnie wszechobecne lenistwo i odpływ krwi, z głowy, więc na szybko zaznaczę, że od 2011 rozwinąłeś się modelarsko, bardzo nawet. Jak czytam listę planowanych przeróbek, to myślę, że zostaw ten model dla potomności i szybciej zbuduj nowy, ale najpierw ustal co chcesz osiągnąć.
Przygotuj sobie dokumentację zdjęciową i rusz z tematem.
Mam też takie modele w swojej kolekcji i patrzę na nie z biegiem czasu z sentymentem.
Jeśli jednak się uprzesz, by psuć N311 to odpiszę co myślę, ale raz jeszcze radzę, ten model skoryguj tylko pigmentami i błotkiem i bierz się za kolejnego T34-85. Fajnie, jak będziesz mieć dwa, z rożnych"epok".
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
QN
Czołgista / Tankman
Posty: 259
Rejestracja: 24 listopada 2006, 09:33
Lokalizacja: Poland

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: QN » 20 kwietnia 2020, 16:52

Popieram zdanie Pitera. Kotlety można odgrzewać, ale zbyt wiele razy...

Może nawet psu zaszkodzić :trollface:

Ale jak zrobisz od nowa - to dopiero można poszaleć.
PZDR

Awatar użytkownika
Rzeźnik
Czołgista / Tankman
Posty: 264
Rejestracja: 01 lipca 2008, 14:33
Lokalizacja: Rzeszów.PL

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: Rzeźnik » 21 kwietnia 2020, 06:14

Bardzo dziękuję za odzew i opinie. Sam miąłem wątpliwości czy opłaca się to robić, dlatego chciałem zacząć jak najszybciej zanim się zorientuję, że to bez sensu. Ale jednak skłaniałem się do tego by spróbować raz jeszcze odświeżyć model i własnie patrząc na listę stwierdziłem, że nie ma tak tego dużo.

No to muszę się przespać z tematem chyba, ale kusi mnie by podjąć się tematu.
Ukończone: PaK40 | Type 2 Ka-Mi | L6/40 | Renault FT |

Awatar użytkownika
Tommy T.B.
Czołgista / Tankman
Posty: 1181
Rejestracja: 01 grudnia 2009, 22:55
Lokalizacja: Zagórze / Świętoszów.PL

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: Tommy T.B. » 21 kwietnia 2020, 12:30

Wiem, że zdania są podzielone na ten temat, ale ja osobiście sam poddałem takim zabiegom dwa modele -
Tygrys I i Tygrys Królewski dostały nowe życie ;)

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2719
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: PITERPANZER » 21 kwietnia 2020, 16:21

Tommy, ja bym w tym teciaku ewentualnie lufę wymienił, felikTnie go pocieniował i zamiast tych zóltych kleksów zrobił imitację blota z pignentów.
Min. pracy, aby wyciagnąć max.
Naprawdę lepiej skleic kolejnego teta nawet z tej samej kompanii.
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
Rzeźnik
Czołgista / Tankman
Posty: 264
Rejestracja: 01 lipca 2008, 14:33
Lokalizacja: Rzeszów.PL

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: Rzeźnik » 24 kwietnia 2020, 09:54

Dzień dobry,
Dwa głosy przeciw i tylko jeden za, no to chyba decyzja jest prosta... Jedziemy z tematem. A tak poważnie, sam się mocno zastanawiałem nad sensem podjęcia się tej modernizacji, ale przekonało mnie to o że nie mam już miejsca na kolejny model, a tego szkoda mi wyrzucać. Dodatkowo coś mnie pociąga w tym żeby się tego podjąć. Oczywiście mam świadomość tego, że będzie sporo pracy. Tak się złożyło, że wczorajszego wieczora nie miałem co robić to postanowiłem coś nieśmiało podziałać.
Zacząłem od demontażu lin holowniczych, zapasowych ogniwek gąsienic oraz reflektora.
Obrazek

Liny teraz kiszą się w krecie by oczyścić je z farby. A ja przyjrzałem się reflektorowi. Nie jest on za duży?
Obrazek

Dokładne wymiary:
Obrazek
Obrazek

A teraz wieża. Zdemontowałem górna płytę osłaniającą jarzmo by mieć dostęp do lufy od tyłu. Okazało się, że występują elementy kserowane. Dlaczego? Nie mam pojęcia :) A właśnie a propos lufy. Szukam gotowca i znalazłem dwie lufy do Zisa w dwóch długościach: 51,5 i 54,6 kalibrów. Kiedy stosowano jedną, a kiedy drugą?

Obrazek
Obrazek

I tak oglądam tę wierzę i parzę i widzę to:
Obrazek

I reaguje tak:
Obrazek

Coś się wymyśli :) Mam już pomysł.

I kolejny dylemat. Czy wieżyczka dowódcy nie jest za wysoka?
Obrazek
Obrazek

Generalnie mam zamiar jutro podjechać do jednego Teciaka i pomierzyć sobie cokolwiek. Pozdrawiam i zdrowia życzę!
Ukończone: PaK40 | Type 2 Ka-Mi | L6/40 | Renault FT |

Awatar użytkownika
Rzeźnik
Czołgista / Tankman
Posty: 264
Rejestracja: 01 lipca 2008, 14:33
Lokalizacja: Rzeszów.PL

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: Rzeźnik » 08 maja 2020, 12:28

Dzień dobry,
Na początku wyznanie winy. Koledzy wyżej mieli rację, mogłem się wziąć za nowy model. Dlaczego? Bo przyjrzałem się kadłubowi podczas rozbiórki i zauważyłem, że praktycznie wszystkie płyty są wklęśnięte. No to postanowiłem rozrysować na podstawie tego modelu oraz swoich pomiarów rzeczywistego czołgu nowy kadłub. Dobra wiadomość, że wieża się przyda.

Zanim sobie rozrysuje sobie elementy kadłuba działam z tym co mogę.

Zdemontowałem strop wierzy i do wyrównałem oraz wstawiłem wzmocnienie w okolicach jarzma. Starałem się także delikatnie poprawić kształt wieży:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zdemontowałem lufę i wykonałem nową. miąłem kupowac toczona, ale stwierdziłem, że spróbuje zrobić własnoręcznie. Nie wyszło idealnie ale jest.
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Podziałałem także z samym jarzmem. Jeszcze nie jest skończone, a na teraz prezentuje się tak.
Obrazek
Obrazek

I trochę smutek, bo myślałem, że dodatkowe zbiorniki paliwa z MM będą ponownie użyte ale są za krótkie o ok 2mm.
Obrazek
Obrazek

No to tyle. Aktualizacje nie będą zbyt częste bo odkryłem legimi.pl :)
Ukończone: PaK40 | Type 2 Ka-Mi | L6/40 | Renault FT |

Awatar użytkownika
Rzeźnik
Czołgista / Tankman
Posty: 264
Rejestracja: 01 lipca 2008, 14:33
Lokalizacja: Rzeszów.PL

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: Rzeźnik » 14 maja 2020, 12:11

Żeby nie było, że nic nie robię. Dziś odcinek będzie głownie o kołach napinających, ale nie tylko. Postanowiłem że spróbuję coś podziałać z włazem ładowniczego. Z ostatniego kawałka cyny zrobiłem otok przy pomocy takiego oto wielce wyrafinowanego przyrządu:
Obrazek
Następie pierścionek nałożony na podobny "przyrząd" tylko, że cieńszy przeciągnąłem kilkukrotnie po papierze ściernym by go spłaszczyć. Na końcu wkleiłem w środek sam właz i pokryłem cienka warstwa rozwodnionego wikolu.
Obrazek
Wiadomo, to jeszcze nie koniec tego tematu, ale musi poczekać na zawias i inne detale.

Postanowiłem zmierzyć się z osłona wentylatora. Po przeglądnięciu rożnych modeli znalazłem inspirację w T-34-85 z WAK. Skopiowałem pomysł i wyszło mi coś takiego. Musze przyznać, że jestem wyjątkowo zadowolony z tego detalu. Dzięki wielokrotnemu pokrywaniu elementu klejem cyjanoakrylowym i szlifowaniu udało mi się uzyskać tak ponętne kształty.

Obrazek

No i etapy budowy kół napinających.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Koła nie są skończone. Zalałem je rozcieńczonym wikolem i teraz muszę pomalować podkładem by ocenić czy przypominają odlew. Jeśli tak to wokół otworów przykleję obrączki wykonane z miedzianego drutu fi0,3mm.

No to tyle. Zdrowia!
Ukończone: PaK40 | Type 2 Ka-Mi | L6/40 | Renault FT |

brzydal
Czołgista / Tankman
Posty: 65
Rejestracja: 22 lutego 2019, 14:49
Lokalizacja: Zabrze

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: brzydal » 14 maja 2020, 14:33

Podczas jakiegokolwiek remontu zwykle jest tak, że na początku wygląda na niewielki. Jednakże jak się już zacznie, to co chwile wyskakują nowe problemy i na koniec trzeba zrobić dokładnie wszystko. Tak też się zapowiada w przypadku tego modelu. Założę się, że na koniec z pierwotnego modelu pozostanie tylko szkielet. Jestem jednak pewien, że efekt końcowy będzie tego wart.

Kibicuję i pozdrawiam!

Awatar użytkownika
PITERPANZER
Site Admin
Posty: 2719
Rejestracja: 27 października 2006, 15:01
Lokalizacja: Gdańsk.PL
Kontakt:

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: PITERPANZER » 14 maja 2020, 19:44

Nie kusiły Ciebie elementy żywiczne?
To z czym tak walczysz masz u mnie w żywicy, a pozostałą energię mógłbyś skupić na wieży i innych detalach.
Czy to ma być purystyczny karton?
Zapraszam do sklepu/Welcome to the shop !
Obrazek

Awatar użytkownika
Rzeźnik
Czołgista / Tankman
Posty: 264
Rejestracja: 01 lipca 2008, 14:33
Lokalizacja: Rzeszów.PL

Re: T 34-85 / MM / Remont

Post autor: Rzeźnik » 19 maja 2020, 11:43

brzydal: Szkielet będzie nowy :) Mam zamiar wykorzystać wieżę, liny holownicze i może jarzmo kmu. czy coś jeszcze? To się okaże w trakcje budowy. Dzięki za wsparcie mentalne!

@Piter: Nie będzie to czysty karton co pewnie pokażę w kolejnej odsłonie relacji, jednak co do elementów żywicznych jestem sceptycznie nastawiony głownie ze względu na ich cenę.
Ukończone: PaK40 | Type 2 Ka-Mi | L6/40 | Renault FT |

ODPOWIEDZ

Wróć do „Relacje z budowy / Construction report / Bauberichte”